Clinic Arena - Utbildning häst/ryttare/kusk

 

Protokoll

 

2011-09-08

Ursäkta att vi ännu inte klarat av att införa fullständig information om vår stora FAMILJEDAG med invigning av Clinic Arena!

Här nedan kommer lite information om tider mm Vi hoppas kunna lägga in ytterligare information imorgon.

 

FAMILJEDAGEN på Uppegården i Tenhult arrangeras söndagen den 11 september kl 10 - 15.

Invigningsshowen är mellan kl 12 - 13. Extrashow kl 14 - 15. Showbiljetterna kostar 20 kronor - löses i god tid i informationen. Det finns maximalt 320 platser - huvudsakligen ståplatser. Landshövdingen kommer att invigningstala. Hon kommer att åka fyrspann eskorterad av Smålands Husarer in i Clinic Arena. Därutöver är programpunkterna Husarkvartetten, Precisionskörning, Husaruppvisning, Ponnykadrilj, Frihetsdressyr, Kombitävling och Höjdhoppstävling.

Övrigt: Agility, ponnyridning, hoppborg, tigershow, WE-ridning, gymkana, 20-talet montrar, servering mm

Medverkande och arrangörer: Tenhults Ryttarförening, Norrahammar Tabergs Ridklubb, Jönköpings Läns Kusksällskap, Smålands Husarer, Tenhults Naturbruksgymnasium, Realgymnasiet, 4H-gården Vissmålen med flera.

 

 

2011-08-25

 

På sammanträdet ikväll var det endast positiva inlägg. Alla tycktes taggade inför den stora familjedagen den 11 september. Se information under rubriken "Nyheter" på denna sajt.

 

 

2011-06-16

 

Öppet Hus med invigning av Clinic Arena - sammanträde 2

 

Minnesanteckningar från beslutsmötet den 16 juni 2011 angående

Öppet Hus med invigning av Clinic Arena söndagen den 11 september 2011.

 

Mötesplats och tid för sammanträdet: Cafeterian i Clinic Arena/Tenhults Ridhus torsdagen den 16 juni kl. 19 - 21.

 

Deltagare: Steen Aaröe, Astrid Axelsson, Albin Bolin, Emil Bolin, Gert Brandon, Magnus Carlsson, Ritha Jutila, Anders Nordström, Carola Sedin, Anna-Lena Skaar, Monica Stahl, Lollo Svantesson och Eva Söderlind. Nämnda deltagare representerar Norrahammar Tabergs Ridklubb, Tenhults Ryttarförening, Jönköpings Läns Kusksällskap, Smålands Husarer, 4H-gården Vissmålen och Clinic Arena. Representanter för Tenhults Naturbruksgymnasium hade anmält förhinder.

 

Konstaterades att planeringen som diskuterades och föreslogs på första sammanträdet den 14 april i princip gäller. Aktiviteter, montrar och sändlista finns listade på excelblad.  Dessa excelblad kommer att justeras framöver i takt med att planeringsarbetet fortskrider.

 

Aktiviteter:

Kusksällskapets Göran Johansson kommer att köra landshövdingen i en vagn dragen av 4 hästar som eskorteras av husarer anförda av Thorbjörn Palmgren. Anders bekräftade att körkadriljen och husaruppvisningen kommer att genomföras samt att besökare ges möjlighet att prova på att köra precision. Ridklubbarna NTRK och TERF redovisade att de tillsammans kommer att genomföra ponnykadrilj samt ett intensivt showinslag bestående av hoppning, dressyr, caprille och orientering. Därutöver kommer ridklubbarna att ha ansvar för höjdhoppstävling, servering, ponnyridning, parkering mm. 4H-gården kommer att visa upp ungdomsriddare och WE. Tenhults nbg kommer att visa upp agility. Realgymnasiet vildmarksmat mm. Ann Lindberg kommer att genomföra en "tigershow" tillsammans med ponnyer och barn. Utöver det nämnda kommer ett antal aktiviteter/uppvisningar att finnas. Mötet fastslog att i princip är alla inslag/aktiviteter välkomna. Vilka inslag som kommer att få plats i invigningsshowen kommer att fastställas absolut senast torsdagen den 25 augusti. Övriga uppvisningar och aktiviteter kommer företrädesvis att förläggas utomhus, på ridbanan och i hagarna öster om Huskvarnavägen. Alla inslag/aktiviteter skall beskrivas och tidsberäknats - denna information skall mailas till Gert snarast.

 

Invigningsshow:

Invigningsshowen kommer att äga rum i ridhuset under ca 45 minuter mellan kl. 12 - 13. En ståplatsläktare kommer att monteras i södra delen av ridhuset. Showen inleds genom att Göran Johansson eskorterad av husarerna kommer åkandes med landshövdingen i vagnen, in i ridhuset. Landshövdingen håller ett kortare invigningstal och därefter startar invigningsprogrammet. Alla intresserade får troligen inte plats i ridhuset under invigningsshowen varför showen kommer att genomföras en andra gång mellan kl. 14 - 15. Showen planeras bestå av många korta, "fartfyllda" och intressanta inslag. Alla förslag till showinslag skall noga beskrivas och noga tidsberäknats - denna information skall mailas till Gert snarast.

 

Informations- och aktivitetsmontrar:

Mötet fastslog att alla som vill vara med för att sälja/visa upp hästanknutna tjänster/varor mm skall vara välkomna. Redan i nuvarande planeringsläge finns det ett 15-tal företag/personer som visat intresse av att var med på vår stora familjedag exempelvis naturbruksgymnasierna, veterinär, hovslagare, deltagande föreningar, försäkringsbolag, foderföretag, organisationer, sadelutprovare, hästprylföretag, hästtransportsäljare, länsstyrelsen m ed flera. Excelblad på de företag/föreningar som vill deltaga finns. Eftersom det är fler som vill vara med för att presentera sina varor/tjänster kommer förteckningen över deltagande att presenteras här på hemsidan tidigast i början på augusti. Montrarna                                                                                                                        

och "övriga aktiviteter" öppna mellan kl. 10 - 12 och mellan kl. 13 - 15. Önskemål om montrar och montrarnas aktiviteter, utrymme mm  skall beskrivas och snarast mailas till Gert.

 

Övrigt:

Husaruppvisning och höjdhoppstävling mellan k.l 13 - 14. Parkering på fälten väster om Huskvarnavägen. Om det blir regn hoppas vi få använda Naturbruksgymnasiets hårdgjorda ytor för parkering. Albin ansvarar för att det finns två ljudanläggningar. Emil har huvudansvaret som speaker under showerna. Anders skall kolla om Ing 2 kan låna ut en ljudanläggning. Gert skall kolla med trafikverket om hastighetsbegränsning. Olika uppdrag att ta olika kontakter fördelades under sammanträdet. Ansökan om leaderpengar (30.000) för att klara av att finansiera annonsering, hyra av ljudanläggning, vissa transporter mm har inlämnats. Arbete med att försöka få tag i huvudsponsor har påbörjats. Deltagande företag bör betala "monterhyra". Alla medverkande deltager  ideellt. Eventuellt överskott skall fonderas till kommande familjedagar eller liknade. Övriga förslag och tankar med syfte att många besökare skall komma till vår stora familjedag mottages tacksamt. Mest praktiskt är att förslaget/förslagen beskrivs och mailas över till Gert för vidare handläggning.

 

Nästa sammanträde: Sammanträde 3 äger rum i Clinic Arenas cafeteria torsdagen den 25 augusti kl. 19 - 21. Alla intresserade är välkomna till detta öppna sammanträde. Syftet med detta möte är att slutligen gå igenom programmet, organisation, bemanning mm

I princip skall allt vara klart innan mötet. Liksom tidigare kommer den huvudsakliga kommunikationen att ske via mail. Kaffe/the/saft med tilltugg kommer att finnas i cafeterian från kl. 18.30. Än en gång: Alla intresserade välkomna till sammanträdet den 25 augusti!

 

Nedtecknat av

Gert Brandon

 

__________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

2011-04-16

 

Öppet Hus med invigning av Clinic Arena - sammanträde 1

 

Minnesanteckningar från planeringsmöte nr 1 inför 

Öppet Hus med invigning av Clinic Arena söndagen den 11 september 2011.

 

Mötesplats och tid: Cafeterian i Tenhults Ridhus torsdagen den 14 april klockan 19 - 21.

Deltagare: Albin Bolin, Lollo Svantesson, Anders Nordström, Carola Sedin, Ritha Jutila, Åsa Friman, Gunnel Öhrn, Jan Ekman, Mia Höijer och Gert Brandon. Nämnda deltagare representerar Norrahammar Tabergs Ridklubb, Tenhults Ryttarförening och Jönköpings Läns Kusksällskap samt representanter från Tenhults Hästcenter, Clinic Arena och kommundelsrådet.

 

Vad är Clinic Arena. Tenhults Ridhus kommer framöver att kallas för Clinic Arena. Tanken är att Clinic Arena med manege, cafeteria/konferensrum, grupprum, vilrum, kontor, läktare och toaletter tillsammans med stallar, ridbanor, rid- och körvägar mm skall vara ett utbildningscenter med syfte att utveckla bygdens hästhållare, ryttare och kuskar. Förutom den fysiska anläggningen på Uppegården i Tenhult är Clinic Arena ett forum som skall befrämja olika utbildningar och hästaktiviteter  inom närområdet. Grundtanken är att olika entreprenörer och föreningar skall driva olika aktiviteter på Uppegården och andra platser inom bygden.

 

  1. Beslöts att arrangera Öppet Hus med invigning av Clinic Arena söndagen den 11 september 2011 klockan 10.00 – 15.00. Öppet Hus skall utformas som en familjedag för allmänheten med hästen i centrum. Deltagande på Öppet Hus skall i princip vara gratis med undantag av korv, kaffe, godis och liknande. Lämpligt att låta landshövdingen inviga Clinic Arena mellan 12 – 13. Positivt om Kusksällskapet och Smålands Husarer hämtar landshövdingen vid tågstationen. Ansågs att Öppet Hus bör bygga på pröva-på-aktiviteter, informationsmontrar och uppträdande.

 

  1. Under mötet föreslogs/informerades bland annat om följande: Något som drar ex Tobbe Larsson. Höjdhoppstävling. Hunduppvisning. Konstnärer. Kusksällskapet har tävlingar, utbildningar och brukskörning. Smålands Husarer uppemot 50 personer. Frihetsdressyr med shettis. Dressyruppvisning. VE-uppvisning från Ölmstad. Parallella aktiviteter. Hovslagare. Veterinär. Kodrivning. Islandshästar. Mekanisk tjur. Trickträning. Naturbruksgymnasierna. Roll up till montrarna. Småtävlingar. Gissa vikten. Entreprenörerna gör reklam för sina aktiviteter. Agria. Ridsportförbundet. Ponnytravskolan. Polistillstånd. Gratis ponnyridning. Sänkt hastighet. Budget. Sponsorer. Husvagnsreklam.

 

  1. Ritha informerade om Tenhults Ryttarförenings planerade ridhusloppis och Gunnel Öhrn om tänkbara vägar att få in bidrag till bland annat till invigningen

 

  1. Nästa sammanträde skall vara i Clinic Arenas cafeteria torsdagen den 16 juni klockan 19.00 till 21.00. Från 18.30 finns fika. Fler kreativa person är välkomna.

 

Ovanstående minnesanteckningar nedtecknade av

Gert Brandon

Tfn 0739 – 23 43 63 

Mail   gert.brandon@telia.com

 

/ Clinic Arena / Sammanträde 1 – invigningen  – 2011-04-14  /

____________________________________________________________

 

 

Infört 2011-03-28

 

Sammanträde 6 - inom utvecklingsprojektet Clinic Arena

 

Minnesanteckningar från möte med Clinic Arena den 24 mars 2011  kl 19.00 - 21.00

Mötet öppnas av Gunnel Öhrn som hälsar alla välkomna och ett speciellt välkommen Mathias Larsson projekthandläggare från Leaderkontoret och Bengt Fischer från LAG.
Efter en kort inledning av Gunnel, presenterade Mathias vad ett leaderprojekt innebär. Vi övergick sedan till att ventilera vårt projekt Clinic Arena och bad att få Leaders syn på våra idéer. Efter diverse bollande fram och tillbaka kom vi fram till att rena utbildningar passar inte in i Leaders intentioner. Däremot att utbilda entreprenörer som kan hålla i utbildningar är rätt väg att gå. Den ekonomiska delen dryftades också och vi fick veta att det är möjligt att få en del, 35% av utgifterna betalda i förskott, det är dock lång handläggningstid för utbetalningar från Länsstyrelsen, minst sex månader, enligt Mathias.
Vi beslutade att ha ett nytt möte om två veckor, torsdag den 7 april klockan 19.00 i värmestugan på Clinic Arena och då ska vi bestämma hur vi går vidare. En förstudie är i dagsläget de bästa alternativet. Vi måste dock hitta något smart sätt att finansiera en sådan förstudie.

Nedtecknad av Gunnel Öhrn

Närvarande på mötet:
Representanter från Tenhults Ryttarförening, Norrahammar-Tabergs Ridklubb, Kusksällskapet, Gert Brandon, Mathias Larsson, Bengt Fischer och Gunnel Öhrn.

Ovanstående minnesanteckningar är nedtecknade av Gunnel Öhrn

 

______________________________________________________________________________________________

 

Infört här 2011-03-20

 

Sammanträde 5 - inom utvecklingsprojektet Clinic Arena

 

Minnesanteckningar från möte med Clinic Arena den 17 mars 2011 kl 19.00 - 21.00

Gunnel Öhrn hälsar alla välkomna och börjar med en kort presentation av Leader och var Projekt Clinic Arena står idag.
Sedan följer en bra diskussion där vi ventilerar våra tankar och funderingar runt vårt projekt Clinic Arena. Frågor vi tog upp var bland annat: Vart är vi på väg? Har vi rätt mål med projektet? Hur vi ska fortsätta? Hur löser vi ekonomin?
Vi kommer överens om att starta en ny ideell förening med namnet Clinic Arena, en förening där både Tenhults Ryttarförening och Norrahammar/Tabergs Ridklubb ska ingå. Detta för att lättast lösa den gemensamma ekonomin som blir ett faktum i kommande projekt. Vi enades också om att genomarbeta Projektplanen För Förstudie ytterligare. Nästa sista inlämningsdatum till Leader är 3 maj och det känns realistiskt att vara klara med Projektplanen För Förstudie till dess.
Mötet avslutades och vi har alla i uppdrag att formulera frågor till Mathias Larsson från Leader Västra Småland, som kommer att delta i nästa möte.

Alla intresserade hälsas välkomna att delta i
nästa möte torsdagen den 24 mars 2011 kl 19.00 i Värmestugan på Clinic Arena.

Deltagare i mötet den 17 mars 2011:
Emil Bolin, Norrahammar/Tabergs Ridklubb
Albin Bolin, Norrahammar/Tabergs Ridklubb
Anders Nordström. Kusksällskapet
Åsa Friman, Kusksällskapet
Lollo Svantesson, Tenhults Ryttarförening
Katarina Josefsson, Tenhults Ryttarförening
Eva Söderlind, Tenhults Ryttarförening
Anna-Lena Skaar, Tenhults Ryttarförening
Ritha Jutila Tenhults Ryttarförening
Gert Brandon, Uppegården
Gunnel Öhrn, blivande Projektledare

 

Ovanstående minnesanteckningar är nedtecknade av Gunnel Öhrn

 

 

_____________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Infört här 2011-01-27

 

Sammanträde 4 - inom utvecklingsprojektet Clinic Arena

 

Clinic Arena

Möte 110124 i Tenhults Ridhus kl 18-20

Deltagare: Eva Söderlind, Gunnel Öhrn, Våge Sjöberg, Gert Brandon, Ritha Jutila, Lollo Svantesson och Anna-Lena Skaar

·       Sedan förra mötet har Gert, Gunnel och Rita varit på möte med Leader, Västra Småland i Bankeryd. Bengt Fischer och John Carlsson informerade istället för Elise eftersom hon var sjuk.

·       Planen just nu är att ta fram ett underlag för att söka pengar till en förstudie. Detta kan göras som ett paraplyprojekt, där man har möjlighet att söka max 30000 kr. Gunnel har redan tagit fram ett förslag för projektplan, som gås igenom på mötet. Vi får alla i uppdrag att kolla igenom den och sända rättelser och ev ändringar till Gunnel via mail snarast. Kolla även igenom den ansökan som Gunnel mailar över till oss.

·        Diskussioner hölls om eventuellt samarbete med kommunen/SISU/Fritid i projektet. Kan man kanske få stöd och hjälp därifrån?

·        Bra med djupintervjuer av ”nyckelpersoner” som är involverade inom hästnäringen i området. Var finns utbildningsbehoven? Hur når vi ut till rätt personer? Förslag på sådana personer: Maria Sånesson, Smålands Ridsportförbund, veterinär från Huskvarna Veterinärstation och Länsveterinär Marie-Louise Sjöberg.

·        Kontakta Länsstyrelsen/Jorbruksverket för att ta reda på hur många hästar och hästföretag det finns i vårt spridningsområde.

·        Om/när vi får pengar till vårt paraplyprojekt bör vi ta fram en gemensam styrgrupp som kan hålla i ramarna. Förslag önskas från klubbarna om personer som kan vara inresserade .

·        Ny ridhuskalender finns ute nu. Gäller fram till 1/9. Förhoppningsvis har vi en ny sedan som heter Clinic Arena-kalender! Lägg in om önskade tider så fort ni kan. Tanken är ju en levande anläggning! Kostar ingenting att stryka en tid (i god tid)

·        Tanken är att ha en ordentlig invigning av anläggningen den 11 september. Öppet hus och uppvisningar planeras!

·        Till nästa möte bjuder vi in styrelserna i NTR och TERF. Detta blir den 17/3 kl 19.00. Dessutom ska styrelsen i Jönköpings Kusksällskap bjudas in. Övriga personer som är intresserade av projektet är också välkomna! Detta blir främst ett informationsmöte där alla får möjlighet att träffas. Den 24/3 blir det sedan ett nytt möte där man har möjlighet att ställa frågor som dykt upp. Förhoppningsvis har vi då ett positivt besked att ge angående förstudien.

Vid tangenterna

Anna-Lena S

________________________________________________________________________________________________________

 

 

Infört här 2011-01-23

 

Sammanträde 3 - inom utvecklingsprojektet Clinic Arena

 

Minnesanteckningar från Clinic Arena-mötet 2011-11-01

Tid: kl 18.00 - 20.00 

Plats: Uppegården i Tenhult

 

Följande deltog

Emil Bolin emil@ntrk.se alt ordforande@ntrk.se,

Lollo Svantesson lollobosse@telia.com ,

Gert Brandon   gert.brandon@telia.com 

samt resurspersonerna Ritha Jutila och Våge Sjöberg 

I början av sammanträdet deltog även Gunnel Öhrn.

 

Konsterades enhälligt att behovet av ökade kunskaper inom hästområdet är enormt och nästan omättligt stort, vilket är grunden för att starta ett omfattande utbildningsprojekt inom detta område.

 

Gunnel Öhrn och företaget HD&R åtog sig på sammanträdet den 11 januari att ansöka om Leaderpengar till en förstudie av "Clinic Arena"- projektet. Under förutsättning att medel (uppemot 30.000 kronor) beviljas skall dessa medel nyttjas till en förstudie. Om medel till en förstudie beviljas, förutsätts att det huvudsakligen är Gunnel som leder arbetet med förstudien och att HD&R administrerar bidraget/kostnaderna. Totala kostnaden för förstudien kan ej överstiga bidraget. Projektet "Clinic Arena" torde kosta uppemot 2 miljoner kronor och avslutas sommaren 2013.

 

Anteckningar gjorda av

Gert Brandon

 

_________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Infört 2011-12-05

 

Sammanträde 2 - inom utvecklingsprojektet Clinic Arena

 

Minnesanteckningar från arbetsmöte 2010-12-02.

Tid: 18.00 – 20.00

Plats: Uppegården i Tenhult

Deltagare:

Elise Pavicic, Emil Bolin, Malena Åberg, Lollo Svantesson,  Anna-Lena Skaar  och Gert Brandon   

Allmänt: Elise informerade om grunderna för Leaderprojekt inom Västra Småland. Närmare information finns på www.LeaderVastraSmaland.se

 

Konstaterades:

Att det är realistiskt att söka Leaderpengar till ett större utvecklingsprojekt  - med omslutning  på över en miljon kronor.

Att det är helt OK att hyra kontor och andra lokaler - för marknadshyror - i Tenhults Ridhus om projektledningen så finner lämpligt.

Att det är viktigt att finna en person som kan leda arbetet att ta fram förutsättningarna och målet med Clinic Arena.

 

Spridda tankar och yttrande på arbetsmötet:

Länsstyrelsen beslutar om pengarna på förslag av LAG 24. Ej vinst men ekonomisk utveckling i bygden, bättre miljö, ökat medlemskap i föreningarna, bättre djurhållning. Nytt koncept. Föräldrar – barn. Föräldrar spar tid-pengar vid deltagande. Påvisa intresse. Förstudie om marknaden. Paraplyprojekt – beslut inom 2 veckor. Ca 15.000 för att utreda men ej göra ansökan. Ideell tid 175:-/timma. 30% egen insats. Lokala sponsorer. Projektet bör utveckla bygden ex vandrahem och andra nya företag. LRF och ev Hushållningssällskapet - tips på förstudieutredare, framtida verksamhets-/projektledare och projektägare. Grön rehabilitering. Deltagaravgift räknas bort. Hålla kvar ungdomar i bygden. Länsstyrelsen hästregister? Hästentreprenörsvinkling. Projekthandbok på hemsidan. Ny ansökan – 20 sidor. Projektplansmall. Förankring – alla positiva. Konsultkostnad lättare än lön.

 

Efter att Ilise lämnat mötet beslöts följande:

1. Arbetsgruppens medlemmar tar olika kontakter i syfte att snarast finna en projektledare som kan göra en förstudie till en kostnad på ca 15.000.

2. Via mail inom arbetsgruppen försöka ta fram mer preciserat underlag för grunden till och bygdens behov av  utvecklings- och utbildningsprojektet Clinic Arena.

3. Arbetsgruppen hjälps åt att på olika sätt sprida och knyta projektförslaget till ytterligare intressenter i bygden.

4. Arbetsgruppens medlemmar tar olika informella kontakter med syfte att föra projektet framåt

5. Nästa sammanträde med arbetsgruppen äger rum i Tenhults Ridcenters värmestuga på Uppegården i Tenhult, tisdagen den 11 januari 2011 kl 18 – 20.

 

Anteckningar gjorda av

Gert Brandon

Telefon 036 – 39 00 62  alternativt mobil nr 0739 – 23 43 63

Mail   gert.brandon@telia.com

 

/ Clinic Arena / Sammanträde 2 – 2010-11-18 /

 

_______________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Infört här 2010-11-19

 

Sammanträde 1 - inom utvecklingsprojektet Clinic Arena

 

Minnesanteckningar från förberedande Leadermöte 2011-11-18.

Tid: 18.00 – 20.00

Plats: Tenhults Ridhus

Deltagare: 10 personer - bland annat representanter från Tenhults Ryttarförening och Norrahammar Tabergs Ridklubb.

Allmänt: Nils-Erik Davelid informerade om Leadersystemet. Diskussion om behovet av utvecklingsprojekt i syfte att bidra till ett långsiktigt hållbart samhälle och en god och säker livsmiljö för människor, växter och djur.

 

Deltagarna beslöt följande:

 

                      Att gå vidare med förslaget att söka Leaderpengar för att möjliggöra ett större

utbildningsprojekt med focus på bland annat ungdomar och deras hästar.

 

Att ett större rätt utformat och genomfört utbildningsprojekt bör utveckla våra ungdomar och andra berörda. Ett brett omfattande och mångfasetterat projekt får säkerligen bestående värde för såväl de berörda som hela vår bygd. För att klara detta behövs en verksamhetsledare samt övriga resurser under en längre tid.

 

Att det kan vara lämpligt att först göra en förstudie innan man ansöker om ekonomiska medel för genomförande av ett stort utvecklingsprojekt.

 

Att framöver nyttja den nu upplagda hemsidan  www.clinicarena.se  samt mail för intern och extern kommunikation.

 

Att utse en 3-mannagrupp som skall träffa Elise Pavicic (verksamhetsledare i Leader Västra Småland) kl 18.00 torsdagen den 2 december. Tremannagruppen skall bestå av undertecknad samt en representant från vardera av de två ridklubbarna.

 

Anteckningar gjorda av

 

 

Gert Brandon

Telefon 036 – 39 00 62  alternativt mobil nr 0739 – 23 43 63

Mail   gert.brandon@telia.com

 

/ Clinic Arena / Sammanträde 1 /